Uudistavan markkinoinnin tavoitteena on vaikuttavuus ympäristön ja yhteisöjen hyvinvointiin

Markkinoinnin on aika ryhtyä vaikuttamaan

Muistan vieläkin sen ahaa-hetken. Istuin lukiossa loisteputkivalojen alla, edessäni äidinkielen ylioppilaskokeiden harjoitustehtävä. Tehtävänä oli tulkita mainoksen vaikuttavuuden keinoja.
Hetkessä uppouduin mainoksen tarinaan täysin. Kynä suhisi ruutupaperia vasten: naisen asento, miehen katse, valta-asema, metaforiset viittaukset, visuaalinen sijoittelu, jännitteinen tarina, tuote sankarina.
Mitä syvemmälle analyysissani pääsin, sitä enemmän piilotettuja viestejä paljastui.
Koin kiehtovana sen, että markkinoinnilla ja viestinnällä voi vaikuttaa ihmisiin alitajuisesti – jopa heidän sitä huomaamatta.
Siitä hetkestä lähtien halusin oppia kaiken markkinoinnista, päätöksenteosta, piilevistä tarpeista ja kohderyhmää koskettavasta viestinnästä.

“Ajatuksesta, joka oli alkuun isoin kipinäni hakeutua markkinointialalle, muotoutui myös työni suurin kysymysmerkki.”

Mihin ja miten onnistunut markkinointi vaikuttaa?

Ajatuksesta, joka oli alkuun isoin kipinäni hakeutua markkinointialalle, muotoutui lopulta myös työni suurin kysymysmerkki.
Mihin ja miten onnistunut markkinointi lopulta vaikuttaa?
Mitä hyvää syntyi, kun kauppaketju myi makkaraa viikonloppuna ennätystahtiin?
Miltä tuntuu, kun oma työ vaikuttaakin ympäristölle raskaan tuotteen kysyntään?
Aina ei tuntunut hyvältä. 

Ja silloin kun tuntui, tiesin tarkalleen, mihin markkinoinnista parhaimmillaan on: nostamaan esille yrityksiä, jotka ovat kyllin rohkeita pohtimaan toimintansa vaikutuksia ja jotka tavoittelevat positiivista vaikutusta myös ekologisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin saralla.
Parhaimmillaan markkinoinnilla on kyky tehdä tunnetuksi uudenlaisia ratkaisuita, jotka vastaavat aikamme polttavimpiin kysymyksiin – joko haarukallinen kerrallaan tai uraa uurtavasti koko markkinaa ravisuttaen. 

 

Mutta eikö markkinointi ole ylikulutusyhteiskuntamme alku ja juuri?

Kärkevimpien kommentoijien mukaan markkinointi ja sen luomat mielikuvat ovat kaiken pahan alku ja juuri. 
Mutta täytyykö sen olla niin? 
Voisiko markkinoinnin menetelmiä käyttää positiivisen muutoksen aikaansaamiseksi?

“Bisnes ei tapahdu tyhjiössä. Se on aina suhteessa ekosysteemeihin ja vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.”

Vastuullisuuden avainajatus on: meidän tulisi nähdä selkeämmin tekojen vaikutukset toisiinsa.
Bisnes ei tapahdu tyhjiössä, vaan se on aina suhteessa ekosysteemeihin ja vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Ja nyt ei puhuta pelkästään yritysten välisistä ekosysteemeistä.
Mikä on yrityksen paikka osana elämää ylläpitävää ekosysteemiä? Mitä tarvetta yritys palvelee; mitä tehtävää se hoitaa? Jos vastaus ei ole selvä, tiedämme mihin tarttua.
Ja kun alamme nähdä tekojen kytköksiä toisiinsa, tiedämme mihin kohdistaa voimavaramme vaikuttavimman muutoksen luomiseksi. 

Markkinointi on vahva keino vaikuttaa

Markkinoinnin voimaa todistaa se, että Coca-Cola oli maailman arvokkain alkoholiton juomabrändi vuonna 2020 189 miljoonan dollarin markkinointibudjetillaan. Samalla Coca-Cola company on maailman suurin roskamuovin tuottaja. Kyseenalainen saavutus ja harmillinen sivusaalis siitä, mitä olemme tottuneet katsomaan menestyksenä.

“Markkinointi saa meidät monesti haluamaan asioita, joita emme tienneet tarvitsevamme. Siksi se voi auttaa myös hyvien muutosten luomisessa.”

Markkinointi on myös vahva luomaan muutosta. Välillä muutoksen ajaminen on varsinaista tienraivausta, sillä markkinoinnin ja viestinnän tontilla monesti tiivistyy se, onko brändillä todellista kerrottavaa. Siksi markkinoijat ovat viimeisen vuosikymmenen ajan peräänkuuluttaneet markkinointitekojaSen ansiosta suomalainen markkinoinnin kenttä on kiinnostavampi, aidompi ja vaikuttavampi kuin 10 vuotta sitten. 

 

Nyt on markkinoijien aika vaatia vastuullisuustekoja

On meidän käsissämme päättää, mihin markkinoinnin ja viestinnän muutosvoimaa tästä eteenpäin käytetään. 

Uudistava markkinointi luo kysyntää kestäville ratkaisuille

Minua inspiroi asioiden tekeminen uudella tavalla. Samalla tapaa kuin ruoantuotannossa siirrytään regeneratiiviseen eli uudistavaan viljelyyn, markkinoinnissa on aika kääriä hihat ja ryhtyä tekemään uudistavaa markkinointia.

Uudistava markkinointi keskittyy tuomaan uudet, kestävät ratkaisut ja vastuullisemmat tekemisen tavat laajaan tietoisuuteen ja tekee sitä, mitä markkinointi on luotu tekemään – kasvattaa kysyntää. 

Uudistavalla markkinoinnilla on mahdollista luoda muutosta, jolla on positiivinen vaikutus myös myyntikäppyröiden takana.

Siksi haluan valjastaa markkinoinnin ja viestinnän mahdollisuudet hyvän muutoksen luomiseen. 

Haluan, että voin omalla osaamisellani vaikuttaa siihen, miten ihmiset mieltävät hyvää tekevät yritykset ja vastuulliset tuotteet. 

Haluan muotoilla vastuullisuudesta kilpailuetua ja brändätä hyvää tekevistä valinnoista houkuttelevia. Ja sen myötä auttaa tekemään vastuullisesta bisneksestä kannattavaa.

Tämä on tulevaisuus, johon uskon. Ja uskon, että markkinointiviestintä voi siihen vaikuttaa.

Tehdäänkö se yhdessä?

Tutustu Kindful growth companyn palveluihin ja kurkista aiemmat työnäytteet tästä

Miten voin auttaa?

"Aito halu auttaa on aina paras bisnesstrategia"

Sisältömarkkinointi

Kun sisältöstrategia ja markkinointisuunnitelma rakennetaan asiakkaan auttamisen ympärille, kääntyy koko näkökulma arvon luomiseen asiakkaalle.

Mitä asiakkaanne haluaisi kuulla? Kerro se sisällöillä.

Sisällöntuotanto

Sisältöjen kautta yrityksen tarina, teot ja tarjoama löytävät tiensä asiakkaan mieleen. Suunnittelen ja kirjoitan ammattitaidolla niin artikkelit, verkkosivun sisällöt, infosisällöt kuin sosiaalisen median postaukset.

Mikä on paikkanne maailmassa ja osana ekosysteemiä?

Vastuullisuusviestintä

Teettekö ympäristön kannalta hyviä asioita, mutta ette ole vielä osanneet tuoda niitä esille? Vai onko yritys kohdannut kasvukriisin ja on aika pohtia, millaisten arvojen ja tekojen pohjalle kestävää tulevaisuutta rakennetaan? Autan sanoittamaan teot viesteiksi, jotka konkretisoivat tekojen vaikutukset.

Jenni Luoma
Jenni Luoma

Olen apunasi, kun tavoitteena on tehdä vastuullisesta kuluttamisesta ja hyvinvointia edistävästä elämäntavasta huomisen valtavirtaa.

KASVOIKO TIEDONJANOSI?

Lue vielä yksi: