Vastuullisuusviestintä | Markkinointiviestintä | vastuullisuuden kehittäminen
Referenssit
Työnäytteitä
Kindful growth company tuo laaja-alaisen osaamiseni käyttöösi

Kanssani työskennellessä vastuullisen liiketoiminnan kehitys saa voimaa vahvasta markkinointiviestinnän osaamisesta ja palvelumuotoilun lähestymistavoista.
Osaamiseni palvelee vastuullisen liiketoiminnan kasvua, sillä olen opiskellut vastuullisuuden perusteita ja vastuullisuusmuutoksen johtamista avoimessa yliopistossa.
Olen ESG-R asiantuntija ja suorittanut Suomen Tilintarkastajat Ry:n koulutuksen CSRD:n ja ESRS:n mukaisen vastuullisuusraportoinnin toteuttamisesta.
Markkinointiviestinnän kokemukseni on syntynyt opintojen lisäksi työskentelemällä copywriterina ja luovana suunnittelijana mainostoimistoissa ja sisältöpäällikkönä ja sisällöntuottajana hyvinvointi- ja vastuullisuusmediassa, kansainvälistyneessä startup-yrityksessä ja Suomen toiseksi suurimmassa online-ruokamediassa.
Olen opiskellut myös palvelumuotoilua, mikä heijastuu projekteissa asiakaslähtöisenä ajatteluna ja haluna muotoilla haasteisiin uudenlaisia, kokonaisvaltaisia ratkaisuita.
Näistä kokemuksista syntynyttä osaamista tuon tulevaisuuden kestävän liiketoiminnan tueksi.
REFERENSSI | TERRA FIRMA RAINWATER COLLECTIVE | BRÄNDITARINA JA VAIKUTTAVUUDEN VIESTIMINEN
Uudistimme Terra Firma Rainwater Collectiven bränditarinan ja visuaalisen identiteetin.
Terra Firma toimii monsuunisateiden ilmastossa, vauhdilla urbanisoituvissa kohdemaissa. Urbanisoitumisen myötä suuri pinta-ala vettä imevää maaperää tulee katetuksi rakennuksilla. Rankat monsuunisateet eivät enää imeydy maaperään, vaan valuvat katoilta kerääntyen hyökytulviksi, jotka huuhtovat koteja ja katuja mukanaan.
Terra Firman innovaatio on ripustuskoukku, jolla vettä talteen keräävät rännit voidaan asentaa urbaanien kotien katoille.
Varsinainen vaikutus syntyy kuitenkin ripustuskoukkua laajemmassa kontekstissa.
Kommunikaatio kietoutui ongelman juurisyyn, eli katkenneen veden kierron ympärille. Terra Firmalla on ratkaisu, joka mahdollistaa uudenlaisen ja elämän edellytyksiä tukevan veden kierron urbanisoituvaan ympäristöön.
Aikaisempi insinöörimäinen lähestymistapa tarinallistettiin merkitykselliseksi viestiksi. Vaikuttavuuden viesti kirkastettiin, jotta potentiaaliset lahjoittajat kokevat pääsevänsä osaksi ongelman ratkaisua.
Terra Firman työn vaikuttavuus syntyy lukuisista positiivisista kerrannaisvaikutuksista, joista video on voimakkain formaatti kertomaan.
Katso koko referenssi ja video Impact Agency Fabrikin sivulta.





REFERENSSI | KEKÄLE | VASTUULLISUUSRAPORTTI 2023 & 2022
Kekäle on B Corp -sertifioitu kotimaisen vaatekaupan haastaja. Vapaaehtoisten vastuullisuusraporttien tavoite on ollut kertoa Kekäleen vastuullisuusteoista ja -tavoitteista avoimesti ja brändin “osta vähemmän, pidä enemmän” -filosofiaa henkien. Sisältö kommunikoi monimutkaisistakin asioista asiakaslähtöisesti, läpinäkyvyyttä ja tietoisuutta lisäten. Monisivuisen raportin selailun miellyttävyyttä ja tiedon sisäistämistä helpottavat lukuisat tiedon visualisoinnit.
Löydät Kekäleen vuoden 2023 vastuullisuusraportin täältä.
Löydät Kekäleen vuoden 2022 vastuullisuusraportin täältä.
Katso koko Kekäleen vastuullisuusviestinnän referenssi Fabrikin sivulta!



Olemme kehittäneet Impact Agency Fabrikin asiakkaan valmiutta raportoida kestävyydestään CSRD:n ja ESRS:n mukaisella kestävyyssraportilla.
Prosessissa on määritelty mm. vastuullisuusstrategia ja vastuullisuuden kehittämisen etenemissuunnitelma kaksoisolennaisuusanalyysissa ja kuiluanalyysissa havaittujen olennaisten kehityskohtien kehittämiseksi. Suunnitelmat on linjattu liiketoimintastrategian kanssa. Samalla on aloitettu tiedon kerääminen ja työstäminen raporttia varten.
REFERENSSI | POWER | VASTUULLISUUSVIESTINTÄ
Power tarvitsi elektroniikan kiertotalouden palvelulleen RePOWERille näkyvyyttä ja aktivointia.
* yli 10-kertainen määrä hyvityksiä asiakkaille normaaliviikonloppuun verrattuna

REFERENSSI | JOHN NURMISEN SÄÄTIÖN VERKKOKAUPPA BY BALTIC SEA SERVICES | VERKKOKAUPAN UUDISTUS
Toiveena oli sanoittaa kaupan tarkoitus: luoda tietoisuutta Itämerestä ja tuoda tunne heimoon kuulumisesta.
Lopputuloksena syntyi ”kauppa Itämeren ystäville”, joka tarjoilee merikulttuuria kirjallisuuden muodossa ja saaristoelämän suosikkituotteita kestävän ulkoelämän tueksi.
Kurkista kauppaan ja anna Itämerirakkautesi näkyä!
* Verkkokaupan sisällöntuotanto: tekstit ja kuvavalinnat
* Pääviestien muotoilu
* Verkkokaupan SEO-optimoidut tuotesivut ja kategoriatekstit
* Sosiaalisen median markkinointi
* Sähköpostimarkkinointi
* Markkinointisuunnitelman sparraus



REFERENSSI | FIKSURUOKA.FI | TAVOITTEENA KIRKKAAMPI TONE OF VOICE

KOKEMUS ANTAA JUUREVAA POHJAA TULEVAISUUDEN KASVULLE
CV ja työnäytteitä
Minska.fi on hyvinvointimedia ja hyvinvointituotteiden verkkokauppa. Minskan sisällöt antavat vinkkejä hyvinvointiin, vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä kasvipohjaiseen ruokaan ja resepteihin. Vastasin Minskan sisältöprosessien johtamisesta sekä sisältöjen suunnittelusta ja tuottamisesta.
Saavutukset:
Minskan instagram-seuraajien kasvu nollasta 10 000:een 10 kuukaudessa.
Kertynyt kokemus:
* Brändi-identiteetti & tone of voice
* Sisältösuunnitelma & sisältökalenteri
* Inspiroiva ja yhteisöä kasvattava sosiaalisen median sisältö
* Somekanavien hallinnointi & mainonta (Instagram, Facebook, LinkedIn)
* SEO-optimoitu sisällöntuotanto ja SEO-optimoidun sisällöntuotannon ohjeistukset tiimille
* Editointi & julkaisu verkkosivustolle ja verkkokauppaan (WordPress)
* Kaupalliset yhteistyöt: ideointi, konseptointi, toteutus ja raportointi yhteistyökumppaneille
* Markkinointikampanjoiden & jatkuvan inbound-markkinoinnin prosessien kehittäminen
* Datan kerääminen & analysointi: jatkuvan kehittyminen
* Sähköpostimarkkinointi








Valio.fi on Suomen toiseksi suurin online-ruokamedia. Vastasin ruokaisällön suunnittelusta ja tuottamisesta erityisesti Valion digitaalisiin kanaviin.
Saavutukset: Valio.fi:n suuressa verkkosivu-uudistuksessa
verkkosivun rakenne ja sisällöt uudistettiin inspiroivaksi ja helpoksi käyttää, tavoitteena nostaa sivuston SEO-voimaa ja lisätä sivuston kävijämäärää. Projekti pääsi tavoitteisiinsa ja ylitti ne.
Kertynyt kokemus:
* Sisältösuunnitelman luominen & sisältökalenterin ylläpito
* Inspiroivan, auttavaisen ja SEO-optimoidun ruokasisällön suunnittelu, kirjoittaminen, editointi ja julkaisu
* Sisältöworkshopien suunnittelu ja organisointi
* Reseptikuvausten suunnittelu ja organisointi
* Datan analysointi: jatkuva parantaminen
* Sähköpostimarkkinoinnin ohjaaminen
* PR-viestintä (tiedotteet, uutuusnäytteet, tapahtumat)
* Yhteistyö laajan osaajajoukon kanssa (ruoka-asiantuntijat, digitiimi, markkinointitiimi, tuotepäälliköt, markkinointitoimistot, kuvaajat, stylistit jne.)








Naava-älyviherseinä tuo luonnon ja raikkaan ilman hyvinvointivaikutukset sisätiloihin, joissa urbaani ihminen viettää n. 90 % ajastaan. Content Managerina hallinnoin Naavan sisältöstrategiaa ja rakensin brändille omaa mediaa.
Saavutukset: AdvanceBtoB palkitsi Naava Median parhaana b-to-b -mediana 2018.
Kertynyt kokemus:
* tone of voice & brändin rakentaminen
* sisältöjen teemoitus, suunnittelu, aikataulutus, toteutus, SEO-optimointi ja julkaisu
* sosiaalinen media & somemainonta
* verkkosivujen & myyntimateriaalien suunnittelu, toteutus ja kehitys
* asiakaskertomukset ja sisällöntuotanto hyvinvointi-, työhyvinvointi-, tilasuunnittelu- , teknologia- ja tiedeteemoista
* sisältötiimin johtaminen
* yhteistyö tila-asiantuntijoiden kanssa
* digitaalinen myynti & markkinointi (Hubspot)
* kehittäminen dataan ja asiakaskokemuksiin pohjautuen
* markkinointi- ja myyntifunnelin kehittäminen ja asiakaskokemuksen palvelumuotoilu






Luovana suunnittelijana mainostoimistoissa tärkein tehtäväni on ollut ymmärtää kohderyhmiä ja tehdä heitä koskettavia toteutuksia.
*asiakkaan kilpailuetujen ja brändin kirkastaminen
*vuosittaiset markkinointisuunnitelmat, kaupallisten konseptien suunnittelu ja jalkauttaminen eri medioihin
(TV-mainokset, printti, sosiaalinen media, digimainonta, POS, messuosastot ja ulkomainonta).
Saavutukset:
2015 Kulta, AdProfit Junior
2914 Hopea, Cannes Young Lions
Asiakkuudet:
Sherpa: mm. Suomen Lähikauppa, Porvoon kaupunki, Visit Porvoo, Serlachius-museo, Hellon ja Blistex.
King: mm. Gainomax, Västerbottensost, Säästöpankki ja Edenred.
Mainostoimistoajoilta minulle on tuttua suurien kokonaisuuksien hallinta ja yksityiskohdista huolehtiminen.
Palkittu palvelumuotoiluoimisto, nykyään nimellä Hellon.
Toimin copywriterina palvelumuotoiluprojekteissa ja konseptien jalkautuksissa todellisuuteen. Työskentely antoi näköalapaikan huippuluokan palvelumuotoiluprojekteihin ja antoi mahdollisuuden työskennellä alalla, johon minulla on vahva palo.
Koulutus
- 2023 | ESG-R -asiantuntija | CSRD:n ja ESRS:n mukainen vastuullisuusraportointi | Suomen tilintarkastajat ry
- 2022 | Leadership for sustainable change | Helsingin yliopisto & Tampereen yliopisto
- 2013-2014 | Palvelumuotoilun täydennysopinnot | Metropolia Ammattikorkeakoulu
- 2009-2013 | Viestinnän koulutusohjelma – mainonnan suunnittelu & copywriting | Medianomi AMK | Turun ammattikorkeakoulu – Taideakatemia
- 2006-2009 | Ylioppilas | Rauman lukio
Lisäkoulutukset
- 2021 | RYT 200 joogaopettajakoulutus | Authentic Flow Tribe
- 2021 | Kohti yrittäjyyttä -yrittäjäkoulutus | Y4Works
- 2021 | PR-koulutus: Tiedottamisesta mediasuhdetyöhön – miten saat ansaittua näkyvyyttä | MarkkinointiKollektiivi
- 2021 | Adobe Premiere Rush videoeditointi | Tampereen aikuiskoulutuskeskus
- 2021 | The Fundamentals of Digital Marketing | Google Digital Garage
- 2021 | Learning Google Tag Manager, Advanced SEO, Advanced Google ads | LinkedIn Learning
- 2021 | Conversion Copywriting, Content Marketing: getting your content published | LinkedIn Learning
Saavutukset
- 2018 Paras oma media, Naava media | Advance BtoB:n BtoB-Oscarit
- 2015 Kulta | Ad Profit Junior | Mainosgaala AdProfit, joka mittaa markkinoinnin tuloksellisuutta | Asiakas – Suomen Kansallismuseo | Tiimi – Jenni Luoma & Katri Pakula
- 2014 Hopea | Cannes Young Lions | Printtimedia | Asiakas – Suomalaisen Työn Liitto | Tiimi – Jenni Luoma & Katri Pakula
MITÄ SEURAAVAKSI?