VASTUULLISUUDESTA EROTTAUTUMISTEKIJÄ

Vastuullisuusviestintä

MIKSI VASTUULLISUUDESTA KANNATTAA VIESTIÄ?

Vastuullisuudesta syntyy brändiarvoa vasta, kun siitä viestitään

Tiedostavat asiakkaat, yhteistyökumppanit  odottavat yritykseltä avointa viestintää yrityksen vaikutuksesta ympäristöön ja yhteiskuntaan. 

Vastuullisuusteoista syntyy brändiarvoa vasta, kun niistä viestitään. Luodaan siis kestävää muutosta maailmaan kertomalla edistysaskeleista – ja siitä, missä vielä on tehtävää.

VASTUULLISUUSVIESTINNÄN KONSEPTOINTI

Selkeä suunta johtaa yksittäiset askeleet oikeaan

 

Vastuullisuusviestinnän konseptointi tuo selkeyden ja suunnitelmallisuuden vastuullisuusviestintään. 

Autan kirkastamaan mm.

  • Vastuullisuusviestinnän tavoitteet: strategiset, teemalliset ja numeeriset
  • Pääviestit ilman pelkoa viherpesusta
  • Viestintäsuunnitelman
  • Kanavavalinnat
  • Ohjeistukset inhouse-tiimille tai markkinoinnin kumppanille: “best practices”, postauspohjat, kuvavalinnat 
Konseptointityön jälkeen jokainen yksittäinen vastuullisuusviestinnän toteutus on linjassa ja tukee pitkän tähtäimen suunnitelmaa. 

STRATEGINEN VASTUULLISUUSVIESTINTÄ

Vastuullisuusviestintä strategisena muutoksen mahdollistajana

Vastuullisuusviestinnällä on mahdollista luoda muutosta: viestimällä voimme vaikuttaa siihen, mitä yhteiskunnassa pidetään tavoittelemisen arvoisena ja millaiset rakenteet tukevat tai tukkivat toivottua kasvua.

Brändin ”Theory of change” – kuinka muutamme maailmaa – aktiivinen bränditoimijuus

Workshopissa syvennytään systeemiajatteluun ja nähdään brändi osana laajempaa yhteiskunnallista kokonaisuutta. 

  • Kartoitamme vaikutusmekanismit, jotka pitävät kehitystä paikallaan ja millaista muutosta tarvittaisiin, jotta yhteiskunnan ja ajatusmallien muutokset tukisivat brändin ja bisneksen kasvua.
  • Kirkastamme ne vaikuttamisen keinot, joilla on suurinta potentiaalista vaikuttavuutta.
  • Lopputuloksena on suunnitelma, jossa brändi ottaa aktiivisen toimijuuden tavoittelemiensa muutosten mahdollistamiseksi.
    Keinoja voivat olla esim. PR-vaikuttaminen, työntekijälähettilyys, yhteistyö liittojen,  edunvalvontajärjestöjen tai yritysten yhteenliittymien kanssa, kansalaisaloitteet, vaikuttajayhteistyöt tai mielipidekirjoitukset. 

Toiset kutsuvat tätä yritysaktivismiksi, minä aktiiviseksi bränditoimijuudeksi, jolla rakennetaan sitä maailmaa, jossa liiketoiminta ja planeetta kukoistavat.

VASTUULLISUUSVIESTINNÄN FREELANCER

Konkreettiset teot ja kokonaiskuva näkyväksi vastuullisuusviestinnällä

Vastuullisuusviestintä on ennen kaikkea tekoja ja toisekseen tekojen sanoittamista viesteiksi, jotka konkretisoivat tekojen vaikutukset. 

Autan vastuullisuusviestinnän konkreettisissa toteutuksissa, esim. 

  • vastuullisuusraportointi ESRS:n tai vapaaehtoisten raportoinnin viitekehysten sisällä
  • vastuullisuustiivistelmät: onepagerit, powerpoint-esitykset tai laskeutumissivut
  • vastuullisuuden kehittämisen tiekartat ja visualisoinnit 
  • markkinointiviestintä kampanjasuunnitelmista somepostauksiin
  • sisäinen viestintä muutoksen mahdollistajana
  • PR ja mediasuhteet kestävien innovaatioiden tietoisuuden kasvattajana

Ota markkinointiviestinnän ja vastuullisuusviestinnän kokemukseni avuksi, niin valjastamme vastuullisuuden vaikuttavaksi osaksi brändin viestintää.

Ulkoistettuna vastuullisuusviestinnän kumppanina autan näkemään kokonaisuuden ulkopuolisen silmin, vaikka yhteistyö on usein tiivistä. 

VASTUULLISUUSVAIKUTUS

Mistä lähteä vastuullisuustoimissa liikkeelle?

Ovatko yrityksen vastuullisuusvaikutukset vielä tarkastelematta? Millainen liiketoiminta tuottaa arvoa tulevaisuudessa? Millaisten tekojen pohjalle kestävää tulevaisuutta voidaan rakentaa?

Vastuullisuusmuotoilun avulla luodaan kattava kokonaiskuva nykytilanteesta ja paljastetaan kasvun mahdollisuuksia.

Tutustu vastuullisen liiketoimintamuotoilun palveluun, joka kirkastaa kilpailuetunne ja toimii pohjatyönä vastuullisuusviestinnälle.

Palvelumuotoilu, asiakaspolut & asiakasymmärrys

Hyvää palvelumuotoilua ei edes huomaa – paitsi tunteesta, jonka se jättää

Palvelumuotoilun opit ovat vahvasti läsnä tekemisessäni. Asiakkaan tarpeiden, huolien ja haaveiden ymmärtäminen on lähtökohta onnistuneelle palvelulle – sekä digiympäristössä, kasvotusten että monikanavaisissa kokemuksissa. Haastattelut, havainnointi, yhdessä kehittäminen, työpajat ja testaaminen ovat apuna, kun tavoitteena on kehittää toimintaa tai luoda jotain ihan uutta. Sujuvaan, asiakkaan tarpeet täyttävään  palvelukokemukseen voidaan kietoa brändille tärkeitä arvoja edustavia erottautumistekijöitä.
Kirjoittamisen ammattilaisenakin uskallan sanoa:
“No one will remember what you said, but how you made them feel.”
Mistä sinä haluat, että brändinne muistetaan? 

"No one will remember what you said, but how you made them feel."

Laitetaanko kädet saveen?

Vastuullisuusviestintään panostavilla yrityksillä on vielä valtava mahdollisuus erottautua kilpailijoista.  
Kerro lähtötilanteestanne ja otetaan selvää, mitä voimme yhdessä saada aikaan!