SANOISTA TEKOIHIN
Vastuullisuus
VASTUULLISUUS ON VASTUUN OTTAMISTA
Yritysten on havaittava paikkansa osana ekosysteemiä ja ymmärrettävä vaikutuksena siihen
Kindful growth company valjastaa markkinoinnin palvelemaan planeettamme parasta.
Vastuullisten toimintatapojen juurruttaminen liiketoimintaan on vahvasti fokuksessa jo yrityksen akumetreiltä alkaen.
Vastuullisuustekojen tavoitteena on mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Miten vastuullisuus näkyy käytännössä?
Let’s dive in!
Tavoitteena vaikuttavuus
PIENI JALANJÄLKI, SUURI KÄDENJÄLKI
Uudistavaa markkinointia
Markkinointialalla suuri ilmastovaikutus syntyy siitä, minkälaisten ratkaisujen kysyntää markkinointi kasvattaa. Kun tavoitteena on puhutella kymmeniä tuhansia ellei miljoonia ihmisiä, on todella väliä sillä, mitä kuvataan ihanteellisena ja millaiseen toimintaan kannustetaan.
Markkinointi on tehokas keino vaikuttaa kysyntään ja ihmisten kulutustottumuksiin. Siksi valitsen tehdä markkinointia vain yrityksille, jotka sitoutuvat huolehtimaan ympäristön hyvinvoinnista ja edistävät yhteisöjen ja yksilöiden hyvinvointia tasapainossa taloudellisten tavoitteiden kanssa. Edistän kestävämpien ratkaisujen saattamista markkinoille auttamalla vastuullisia yrityksiä ja teen kaikkeni, jotta heistä ja hyvistä teoista tiedetään.
Näin ollen Kindful growth companyn toiminnan luonnollisin vaikutus on vastuullisen ja hyvinvointia lisäävän kuluttamisen kädenjälkivaikutus, joka syntyy yhteistyössä asiakkaideni kanssa.
Uudistavalla markkinoinnilla luodaan kysyntää uudistaville ratkaisuille.
Lisäksi positiivisen kädenjälkivaikutuksen aikaansaaminen on kiinteä osa Kindful growth companyn liiketoimintamallia:
Kindful growth co. ohjaa 3 % myynnistä Baltic Sea Action Groupille eli Elävä itämeri -säätiölle.
Omalla toiminnallani keskityn tukemaan ja vahvistamaan hyvää tekevien, kestävien arvojen pohjalta toimivien yritysten kasvua – niiden, jotka ovat rohkeita haastamaan nykytilan.
BSAG:n avulla pystymme vauhdittamaan kehitystä myös aloilla, joissa kehitys on hitaampaa ja vaatii poliittista vaikuttamista: maataloudessa, viljelyssä ja merenkulussa.
Näin yhdessä aikaansaamamme impakti on mahdollisimman suuri.
Miksi Baltic Sea Action Group?
Itämeri on minulle tärkeä: pulahdan sen syleilyyn joka aamu kesät talvet ja onnekseni näen sen laineet myös työhuoneeni ikkunasta. Se on minulle hyvinvoinnin lähde ja huolien huuhtoja.
Lisäksi merillä on suuri vaikutus ilmastonmuutoksen etenemiseen.
Terveet meret sitovat tehokkaasti hiilidioksidia ja lämpöä ilmasta. Kun ilmastonmuutos etenee, meret voivat kääntyä hiilidioksidin lähteiksi.
Rehevöityminen on edelleen Itämeren suurin ongelma.
BSAG taistelee sekä Itämeren rehevöitymistä vastaan että hiilidioksidin sidonnan puolesta.
BSAG:n toiminta suuntautuu juurisyiden tutkimiseen ja konkreettisten toimenpiteiden aikaansaamiseen:
– hiilen sitominen ilmakehästä maaperään
– regeneratiivisen maatalouden tutkiminen ja edistäminen mm. hiiliviljelijäkoulutuksin
– Itämeren ravinnekuormituksen vähentäminen meriliikenteen päästöihin puuttumalla
– ravinteet kiertoon laittavan liiketoiminnan kehitystä, pilotointia ja tuotteistamista
– yhdistää tarvittavat toimijat yrityksistä tutkijoihin ja poliitikkoihin, jotta laajankin mittakaavan muutokset ovat mahdollisia
JOKAINEN MEISTÄ VOI VAIKUTTAA
Viestintä & vaikuttaminen
Kindful growth companyn viestinnän tavoitteena on herätellä, inspiroida ja aikaansaada muutosta. Tuon esille upeita esimerkkejä uudistavista ratkaisuista ja haastan pohtimaan yritystoiminnan mahdollisuuksia positiiviseen muutokseen. Pyrin vaikuttamaan asenteisiin ja ostokäyttäytymiseen niin asiakasyrityksille tuotetun sisällön ja markkinoinnin avulla kuin Kindful growth companyn omien sisältöjen kautta. Kestävä ja merkityksellinen elämäntapa voi olla myös kaunista ja nautinnollista. Mitä enemmän vastuullinen elämäntapa näkyy markkinoinnissa ja mediassa, sitä nopeammin siitä tulee tavoiteltavaa – ja parhaimmillaan uutta valtavirtaa.
Oletko kuullut hiilivarjosta?
Hiilivarjo on käsite, joka kuvaa etenkin sosiaalisen median aikakaudella oivallisesti sitä vaikutusta, joka kommunikaatiollamme on. Jokainen meistä on vaikuttaja omassa piirissämme. Mikäli kommunikaatiomme esittelee luonnonvarojen ryöstöön perustuvaa elämäntyyliä, se tekee siitä yleisesti hyväksyttyä, sallittua ja jopa tavoiteltavaa.
Millaista varjoa sinun ja yrityksesi kommunikaatio luo?
Vastuulliset valinnat – oma toiminta
TOIMIN AURINKOENERGIALLA
Energiankäyttö
Kindful growth companyn palvelut syntyvät aurinkoenergialla. Olen vuokrannut Raaseporin Energian aurinkopuistosta 4 omaa aurinkopaneelia, jotka tuottavat vuodessa n. 1320 kwh sähköä. Se kattaa koko kotitoimiston sähkönkulutuksen.
Aurinkopaneelin vuokraamalla edistän aurinkoenergiahankkeiden toteutumista ja aurinkoenergian kääntymistä kannattavaksi energiantuotantomuodoksi. Häikäisevän hieno idea!
... JA REILUN KAUPAN KAHVILLA
Toimistohankinnat
Oma koneeni vaatii käydäkseen kahvia. Ideointikykyäni ylläpitää ja pieniä taukoja toimistollani tarjoilee Arvid Nordquistin Amigas-kahvi. Naisten viljelemä kahvi on parasta, mitä tiedän: kaiken lisäksi jokainen kupillinen tukee tuottajanaisia, kahvintuotanto-olosuhteiden kehitystä ja ympäristön hyvinvointia. Laskelmieni mukaan kahvikupillisia kertyy vuodessa 920 kpl – ei siis aivan pieni määrä.
Ja sitten niihin todellisiin vaikutuksiin: suuri osa toimistohankinnoista liittyy tietotekniikkaan ja elektroniikkaan. (Kuulitko huolestuneen huokauksen?) Elektroniikan alalla todellisiin ympäristö- ja vastuullisuusvaikutuksiin perehtyminen on tunnetusti valitettavan työlästä ja valitettavan harva yhtiö on vielä tehnyt vastuullisuudesta kilpailuvalttiaan.
On kuitenkin muutama asia, joihin hankinnoissa on hyvä kiinnittää huomiota:
– Hankinnat, jotka on mahdollista tehdä käytettynä, teen. Elektroniikan käyttöiän pidentäminen on ekoteko, sillä valmistusprosessi on 60–85 % ilmastokuormituksesta. Samalla säästyy neitseellisiä luonnonvaroja.
– Elektroniikan energialuokitus ja energiapihi käyttö
– Pilvipalveluiden osalta on oleellista, että palvelimet käyttävät uusiutuvaa energiaa.
– Jos vastuullisuudesta ei kerrota, kysy. Se signaloi valmistajille ja jälleenmyyjille, että vastuullisuudella on väliä.
- Tietoliikenne – Elisa – pohjoismaiden ensimmäinen hiilineutraali operaattori vuonna 2020
- GOOGLEN PALVELUT – HIILINEUTRAALEJA VUODESTA 2007, 2010-LUVULTA ASTI 100 % UUSIUTUVAA ENERGIAA, 2030 Tavoite HIILIVAPAA TOIMINTA
- KOTISIVUHOSTING – SUOMALAINEN ZONER – PALVELINSALISSA UUSIUTUVAA SÄHKÖÄ JA LÄMMÖN KIERRÄTYS KAUKOLÄMPÖVERKKOON. KULTATASON LEED- JA CEEDA -YMPÄRISTÖSERTIFIKAATIT.
- PUHELIN – FONUMILTA KÄYTETTYNÄ JA KUNNOSTETTUNA OSTETTU
- FSC-SERTIFIOITU PAPERI
ONPA IHANA NÄHDÄ LIVENÄ
Logistiikka ja liikkuminen
Kiitos etäyhteyksien, työhön liittyvän liikkumisen aiheuttamat päästöt ovat vähentyneet.
Toisinaan on paikallaan tavata myös kasvotusten, jolloin hoidan pääkaupunkiseudun palaverit junalla, julkisilla, kävellen ja kaupunkipyörällä kulkien.
Paikallisiin palavereihin ja hankintoihin liittyvät matkat taitan kävellen tai pyörällä. Kun teen hankintoja tilauksena suoraan toimistolle, sitoudun valitsemaan ympäristöystävällisen kuljetuksen, vaikka siitä koituisi lisämaksua.
Mikäli autoa vaativat palaverit yleistyvät, on minulla tavoite vaihtaa auto sähköautoon. Tähän asti auto ei ole työasioissa liikahtanut.
Tavoitteet kohti heinäkuuta 2023
- Vastuullisuusraportti vuonna 2023: toiminnan todelliset vaikutukset ja kehityskohteet
- Mahdollisimman suuret kuukausilahjoitukset (3 % myynnistä) BSAG:lle = mahdollisimman suuri vaikutus Itämeren tilaan ja hiilensidontaan
- Kindful growth companyn vastuullisille asiakkaille näkyvyyttä ulkoisissa medioissa PR:n tuloksena
- Kindful growth companylle ja uudistavalle markkinoinnille näkyvyyttä ulkoisissa medioissa